BASICS er viktigere nå i 2020, enn noensinne!

For noen år tilbake fikk jeg høre at det å skrive om treningsteknikk i øvelser ikke var «inn» lenger. At det nærmest ikke var noe mer å hente på det området.

Status i 2020 forteller noe annet, og siden mulighetene for HVA man kan trene nå er flere enn aldri før, er det desto mer kritisk å mestre BASICS!

Basics er lik det som MÅ på plass, for at noe annet skal fungere (ikke bare EN gang, men over tid).

Skal du klare å løpe... må du FØRST klare å gå. 

Skal du klare å gå... må du FØRST klare å krabbe, osv. 

Dette er ren logikk og helt åpenbart for de fleste av oss, på mange områder. 

Når det kommer til trening derimot, har denne type logikk en tendens til å bli skjøvet til siden, til fordel for kåtskapen over å mestre noe nytt, eksotisk og gjerne avansert. 

Det å ville EN ting, går med andre ord raskt på bekostning av en ANNEN ting – KROPPEN DIN. 

2020: året der «alt» er mulig 

Nå i 2020 er treningsmulighetene så mange at det kan være vanskelig, ikke bare å velge sin egen retning, men også å skille ut ting. Både det unødvendige fra det essensielle og det regelrett idiotiske og farlige fra det trygge og effektive.

Du kan lett hoppe på en bølge du trodde var bra for deg, for å i etterkant gurgle ut alt vannet du svelget etter du innså den slukte deg fullstendig. 

I dag kan du velge blant alle mulige måter å trene på, ikke bare med tanke på type trening, som for eksempel «løping eller styrketrening», men du kan innen hver sjanger finne sub-kategorier, nisjer og kulter, ut til så ekstremt tynne grener at du nesten ikke tror det selv. 

Menneskene som gjør disse «sære» tingene har brukt mye av sin tid på det de gjør. De fleste ALL sin tid... og det er HER et stort problem kommer inn i bildet, en rosa elefant mange ikke ønsker å se eller ta opp, selv om den står der like klar og åpenbar som sola på en skyfri dag – for de som har øyne til å se. 

Elefanten i rommet er at DET som ofte promoteres «til folket», kun passer for en promille av de som kjøper seg inn i «den» retningen. 

Ja, om du HAR god treningsbakgrunn (som vil si at du alltid har trent, ikke bare regelmessig de siste par åra, men «ALLTID») og du er GODT tilpasset den aktiviteten du vil gå inn på og du faktisk VIL og ikke minst KAN dedikere MYE tid til denne type trening, da kan du mest sannsynlig ha en sjanse til å klare deg uten store problemer. Sjansen for at DET er DEG, er derimot faktisk relativt liten (selv om du og egoet ditt selvsagt sier noe annet, alltid). 

Så, HVA skal du trene?

Svaret på dette spørsmålet er ene og alene ditt valg, et valg du har 100% eierskap til. Ingen kan (eller burde) tvinge deg til noe og sjansen for at du uansett gjør det du vil (enten det er bra for deg eller ikke) er større enn du selv trolig er klar over. 

Det er likevel smart å vurdere RÅD på veien, råd fra de som har vært akkurat der du selv er i dag, og som har gått på de samme smellene du er i ferd med å gå på – nettopp fordi egoet ofte er større enn klokskapen, når det kommer til valg av det som er lurt for en selv. 

Gjør Basics, FØR det avanserte:

Bakkeintervaller er nok i seg selv (om du velger riktig bakke), du trenger ikke ha på en vektvest i tillegg.

Kettlebell swings er nok i seg selv, du trenger ikke på liv og død utmatte deg, kroppen din og ryggen din med tunge markløft, eller ta en baklengs salto i tillegg for show. 

Spensthopp vekker kroppen og trener opp eksplosive ferdighetene dine, du må ikke trene teknisk krevende olympiske løft (løft som om ikke mestres, er høyt opp på lista over øvelser som ikke bare kan, men som vil skade deg). 

Løp i kupert terreng («fartslek») sørger for mer enn god nok opptrening av aerobe og anaerob utholdenhet for de fleste, du trenger ikke alle mulige gadgets for å måle og tracke om du er i «riktig sone» eller andre ting (som du EGENTLIG ikke forstår hva du skal bruke til uansett).

Pushups, dips og chins sørger for god opptrening av styrke i overkroppen, du MÅ ikke ha en masse kostbart treningsutstyr for å trene fullverdig (men HER kan du gjerne dra frem vektvesten...)

Burpees er enkelt og effektivt, og koster ingenting (annet enn svette, og kanskje litt blod og tårer). 

Jeg kan fortsette, men som du ser er basics det ENKLE, men det enkle er på ingen måte lett. Ofte er det enkle betydelig TYNGRE å trene, fordi det ikke er noen finesser å gjemme seg bak. Det enkle er ærlig.

SÅ må vi jo nevne treningsteknikk da...

Make it, or break it. Det er i teknikken – om ikke alt – men det MESTE ligger. BÅDE for å oppnå gode resultater med treningen OG for å styre unna skader og smerter. Sånn er det bare.

Siden det er mulig å gjøre så mye rart for tiden er det mange som aldri lærer seg det grunnleggende, godt nok.

Ofte fordi de aldri er blitt eksponert for det, da dette gjerne kommer i bakgrunnen av alt det eksotiske der ute, det du legger merke til fordi det er flashy og sexy. 

Det er ikke som at jeg ikke forstår det. Det er jo enkelt å la seg distrahere av et par veltrente rumpeballer som spretter rundt i alle kanaler, men for deg, kroppen din og helsa di, er det ofte nødvendig å scrolle videre... 

Det å søke opp kvalitetskunnskap og «nørde» litt, blir uansett nødvendig når du er skada og ikke kan trene som du vil. 

Om du ikke tar deg dit til å lære teknikk og mestre basics NÅ, vil det komme en tid der du MÅ bruke tid på å trene deg opp igjen fra skade.

Det første, er bedre enn det siste. Tro meg. (Men dette vil du erfare før eller senere uansett.) 

Sterk hilsen Eirik Sandvik